Situació geogràfica

La Pobla de Montornès és un municipi del Tarragonès situat en una depressió que es forma entre les muntanyes i turons pre-mediterranis, entre ells el de Montornès. El terme municipal limita amb els de la Nou de Gaià, Creixell, Torredembarra, Altafulla i Bonastre. És al marge esquerre del riu Gaià.

El poble és a 4 quilòmetres de la costa i el terreny és irregular, amb petits turons que separen les planúries i les petites valls. Al peu del sistema muntanyós del terme es troba l’antic poble de Rubials.

El municipi consta d’un nucli urbà i també hi ha les següents urbanitzacions residencials: El Castell de Montornès, Eixample-Llevant, Flor d’Ametller i Poblamar.

Esdeveniments i festes

A La Pobla durant tot l’any es desenvolupen destacats esdeveniments, entre els quals destaquem:

• FEBRER/MARÇ: La rua de Carnaval de la Pobla de Montornès s’ha consolidat com una cita ineludible en el calendari festiu, de la qual gaudeixen tots/es els/les participants activament formant part de les carrosses i comparses així con totes les persones que es converteixen en espectadors d’aquesta gran festa.
  • MARÇ/ABRIL: Les Festes de Pasqua representen una gran celebració per tot el poble, on es compta a banda de la celebració entorn de la Pasqua cristiana, amb una paella popular i l’aplec de sardanes.
  • AGOST (1r cap de setmana del mes): Festes d’estiu on podem gaudir de nits de balls amb orquestres, activitats per als més petits i l’esmorzar de germanor on la tertúlia està assegurada.
  • SETEMBRE: La principal aposta d’aquesta Festa Major és la potenciació del vessant més tradicional i popular de la Festa. S’inicien els actes amb el Repic de Campanes i es continua amb les Matinades dels grallers. L’anada a Ofici dels membres de la Corporació Municipal és acompanyada del seguici popular on hi destaca la participació de la Bèstia de la Pobla de Montornès i els timbalers d’Amics de Montornès.
  • SETEMBRE / OCTUBRE: El Mercat Medieval del Baix Gaià es va celebrar per primer cop l’octubre de 2023 i substitueix la Fira Medieval. Mentre la segona se celebrava al nucli de la Pobla, la primera es desenvolupa a l’entorm de l’ermita de la Mare de Déu de Montornès. El públic hi troba parades de productes artesanals, exposicions i tallers, un campament medieval amb la recreació de la vida quotidiana d’aquella època i exhibicions d’oficis. Així mateix, els assistents gaudeuxen d’una cercavila musical, animació de carrer, jocs de fusta gegants, diversos tallers infantils.
  • OCTUBRE: Des de la Pobla es vol impulsar aquesta festa votiva de La Pigota i portar a terme a part de la ja tradicional missa a l’Ermita una sèrie d’actes en aquest entorn a vegades oblidat.
  • DESEMBRE/GENER: Durant la festivitat Nadalenca és una tradició visitar el Pessebre vivent del nostre municipi, que se celebra des de 1975. També s’organitza el Parc de Nadal, amb diferents activitats per als infants del municipi en aquesta època de vacanc

Què podem comprar

Des del Baix Gaià, subcomarca de la qual forma part la Pobla de Montornès, no es vol competir amb els destins turístics de masses, sinó que es pretén oferir un turisme familiar i desestacionalitzat, que permeti trobar coses úniques.

La Pobla de Montornès disposa d’aquests elements exclusius, mitjançant productes molt propers a la realitat del municipi; una pagesia que conrea aliments de qualitat i que posa a la venda a la porta de casa seva, l’elaboració artesana de productes làctics, forners que couen el pa en forns de llenya i embotits d’elaboració pròpia que li donen al municipi una personalitat que s’ha d’aprofitar.

Passejades

Des del municipi surten nombrosos corriols i camins per poder recorre’ls amb BTT o a peu. Molts d’ells ens condueixen a Masos que durant el segle passat portaven el pes de l’economia del poble.

Durant les nostres excursions també podem gaudir visitant les nombroses cabanes de Pedra Seca que anys enrere eren utilitzades pels pagesos per aixopluc i resguard mentre feien les feines del camp.

La pujada al Pic de la Mola és una excursió recomanada ja que aquest amb una alçada de 318m és el més alt de Tarragonès i disposa d’unes panoràmiques esplèndides dels pobles veïns.

Llocs d’interès

Nucli de la Pobla de Montornès

+info

eEl municipi està situat a l’esquerra del riu Gaià i darrera la façana marítima que ocupen Creixell i Torredembarra. Durant el segle XII tingueren lloc diverses vendes de propietats a Montornès, sobretot al monestir de Santes Creus que poc a poc es va anant fent el principal propietari del poble. Les primeres notícies són de l’any 1168 i corresponen a la cessió que el comte Ramon Berenguer li va fer a Ramon Transunyer i a la seva muller del territori de Puigperdigeurs amb al deure fer un castell, conrear les terres i defensar els habitants del lloc. Dins del nucli es conserven alguns edificis notables del segle XVIII.

Com arribar-hi: s’accedeix per la sortida 32 de l’autopista AP-7 i la carretera N-340, enllaçant amb la carretera T-210, que travessa el nucli de la Pobla de Montornès.

Ermita de la Mare de Deu de Montornès

+info

Va ser reconstruïda  durant el segle XVIII, damunt d’un antic santuari del segle XIII. És interessant la imatge policromada de la Mare de Déu de Montornès datada dels segles XVI-XVII. D’estil barroc amb restes de romànic, és un temple d’una sola nau amb capelles, la volta de canó cobreix la nau central i les capelles estan cobertes amb voltes. La porta principal està sota els peus i té un arc motllurat que l’emmarca. Damunt de la porta principal hi ha una petita espadanya on es troben les campanes. A l’arc rebaixat de la porta d’accés hi ha una inscripció amb data de 1783. També hi ha una porta lateral tapiada de la primitiva ermita romànica.

Com arribar-hi: des de la plaça de l’església de la vila s’agafa el carrer Eusebi Mercader, més tard s’agafa el segon camí a l’esquerra, el camí de l’ermita, a un quilòmetre seguint per una pista pavimentada s’arriba a l’ermita.

Mas Solé

+info

És una gran casa amb torre a la façana. Aparentment és un conjunt barroc. La casa té un cert aspecte basilical amb un petit pati obert a l’interior. Sota el seu teuladet es conserven restes de policromia i a la porta interior del pati es pot veure la data de 1797. El conjunt està molt alterat, el segle passat s’hi afegí un torricó amb dues garites de guàrdia. Consta al cadastre des de l’any 1616.

Com arribar-hi: des del carrer de l’Estació es segueix la carretera T-211 direcció la urbanització Castell de Montornès, que s’arriba a poc menys d’un quilòmetre. Al centre d’aquesta, vora la carretera i a l’esquerra s’hi troba el mas.

Capella de Mas de Mercader

+info

El Mas de Mercader, dins el terme municipal de Creixell, disposa d’una capella que queda dins el terme de la Pobla de Montornès. La capella és d’estil renaixentista-popular i a l’interior en destaca la ceràmica valenciana.

Castell de Montornès

Dalt del turó romanen les restes del castell de Montornès, dominador de bona part del territori. Pons de Rajadell i muller van vendre el 1173 el castrum quod vocatur montem Tornes al monestir de Santes Creus. Hom feia contar que el castell era del comte i del bisbat barceloní. El fogatjament del 1365 1370 refereix que el castell de “munt tornés”  compta amb 37 focs. Va seguir el paratge en el mateix domini, fins a l’extinció dels senyorius.

Com arribar-hi: des de la plaça de l’església de la vila s’agafa el carrer Eusebi Mercader, més tard s’agafa el segon camí a l’esquerra, el camí de l’ermita, a un quilòmetre seguint per una pista pavimentada s’arriba al castell.

Església parroquial de Santa Maria

+info

Sense estil definit, encara que les voltes recorden el gòtic decadent, la part més artística és el campanar gòtic renaixentista. D’una sola nau amb capelles laterals, maçoneria i carreus a les cantonades, la volta de la nau és de creueria. Les capelles tenen volta de canó i de creueria. En conjunt, l’església presenta un estil gòtic renaixement del segle XVII amb afegits barrocs del segle XVIII sobretot al campanar i a la façana, el campanar és una destacada torre barroca.

Com arribar-hi: un  cop arribat al poble, s’estaciona el vehicle al passeig de l’estació. Aleshores s’agafa el carrer Closa Nova fins a arribar al carrer Major on es gira a l’esquerra fins a arribar a la plaça de l’església.

Rubials

+info

Actualment és un poble abandonat. La major part dels edificis que es conserven es troben en ruïnes. Algunes cases tenen un cert interès d’estil renaixement popular. També es pot veure restes d’una torre rodona amb grans contraforts.

Com arribar-hi: per la carretera T-211 en direcció a la Nou de Gaià, passada la urbanització Castell de Montornès.

Pic de la Mola

+info

Amb 318 metres sobre el nivell del mar, és el cim més alt de la comarca del Tarragonès. Al capdamunt hi trobem un vèrtex geodèsic. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la Federació d’Entiats Excursionistes de Catalunya.

Situada al límit amb les localitats de Creixell i de Bonastre (Baix Penedès), la seva ascensió és una ruta de dificultat moderada que permet admirar unes grans vistes des del cim. Es pot fer una ruta circular.